Pierwszy Sezon
Hard Off Road PL

Hard Off Road PL

Po kilkunastu latach zbierania doświadczenia przy współorganizacji największych i najtrudniejszych cykli rajdów przeprawowych w Polsce postanowiliśmy wyjść naprzeciw zawodnikom szukającym typowo sportowych imprez, zorganizowanych na wysokim poziomie.

Tak powstał pomysł stworzenia cyklu Hard Off Road PL dla zawodników ścigających się samochodami terenowymi i przeprawowymi quadami.

Miejscem zmagań pierwszego cyklu Hard Off Road PL został dobrze znany w środowisku Off Roadowym, jeden z najtrudniejszych torów przeprawowych w Polsce. Na Torze Off Road w Dzikowcu nie ma wody i głębokiego błota. Są za to do wykorzystania dwa zbocza góry. Pierwsze, bardziej nasłonecznione i zdecydowanie łatwiejsze do przejechania. Drugie, do którego promienie słońca docierają zaledwie przez chwilę, z pionową ścianą, porośniętą wielkimi drzewami z niezliczoną ilością korzeni. Trudności dokładają liczne skały z ostrymi krawędziami i bardzo sypkie kamieniste trawersy. Jednym słowem kwintesencja technicznej jazdy.

W pierwszym roku zorganizowaliśmy trzy odrębne cykle. Pierwszym z nich były trzy rundy Hard Off Road dla samochodów terenowych, połączone klasyfikacją generalną. Drugim przedsięwzięciem było zorganizowanie dwóch edycji Polskiej Ligi ATV wyłącznie dla przeprawowych quadów. W międzyczasie zorganizowaliśmy również trzy rundy zmagań dla samochodów terenowych, rywalizujących bez używania wyciągarek mechanicznych, elektrycznych czy hydraulicznych, pod nazwą Wyczyn 4×4.

I Runda Hard Off Road PL 2022

Mocne rozpoczęcie sezonu, tak można jednym zdaniem opisać pierwszą imprezę, nowego na Polskiej scenie rajdów przeprawowych cyklu – Hard Off Road. Cykl rozpoczął Terenowy Wyścig Hard Off H5 Dzikowiec zorganizowany w dniu 12 marca 2022 r. Miejscem zmagań stał się dobrze znany zawodnikom Polskiej przeprawy Tor Off Road w Dzikowcu.

Hard Off H5 to pięciogodzinny wyścig w trudnym terenie, podzielony na dwa etapy. Pierwszy etap trwał 3 godziny, a po nim nastąpiła godzinna przerwa serwisowa. Po przerwie zawodnicy wystartowali do drugiego etapu trwającego 2 godziny, na którym trasa została odwrócona i zawodnicy jechali pod prąd.

Do startu stanęło prawie 30 załóg, które rywalizowały w trzech klasach. Klasa Hard + to pojazdy z dowolnymi modyfikacjami, posiadające wyciągarki mechaniczne i elektryczne. Obowiązkowo wyposażone w klatkę lub ramoklatkę. Klasa Hard to pojazdy z dowolnymi modyfikacjami, posiadające dwie wyciągarki elektryczne. Klasa Challenge to auta z seryjnym nadwoziem i jedną wyciągarką elektryczną. Dozwolone są zewnętrzne i wewnętrzne klatki bezpieczeństwa.

Dla zawodników przygotowane zostało miasteczko rajdowe, z miejscem na każdy pojazd, namiotem – sceną oraz częścią kateringową.

Trasa rajdu została przygotowana oddzielnie dla klas Hard/ Hard+ i Challenge.

Obie pętle liczyły po 4 kilometry technicznej przeprawy przez strome zjazdy i podjazdy, kamieniste odcinki, trawersy i dziury z błotem.

Nocne przymrozki i roztopy w dzień wprowadzały, poprzez rozmarzającą, śliską ziemię, dodatkowe utrudnienie na trasie.

O trudności trasy najlepiej świadczą wyniki. Najlepsze załogi przez 5 godzin jazdy zrobiły jedynie 7 okrążeń, czyli niecałe 30 kilometrów.

KLASA: CHALLENGE
I miejsce: 302
Krzysztof Czyrny, Bartosz Grzelak
II miejsce: 305

Dariusz Pelczyk, Romualda Pelczyk
III miejsce: 307

Tomasz Grobelny, Wojciech Jarzembski
KLASA: HARD
I miejsce: 208
Marcin Wiertelak, Magdalena Rudnicka
II miejsce:
212
Mariusz Szopa, Grzegorz Gowin
III miejsce: 202

Arkadiusz Mickiewicz, Zjednoczony Niania
KLASA: HARD+
I Miejsce: 102
Michał Kantor, Agnieszka Kantor
II Miejsce: 103

Kamil Kozłowski, Dominik Kozłowski
III Miejsce: 104

Jakub Morzyński, Grzegorz Maliński

II Runda Hard Off Road 2022 PL

II Runda przeprawowego rajdu samochodów terenowych Hard Off Road 2022 odbyła się w dniu 17. września 2022 r. na Torze Off Road w Dzikowcu. Na starcie zawodów stanęło ponad 20 ekip z całej Polski, m.in. z: Jeleniej Góry, Wrocławia, Kalisza, Poznania, Odolanowa, Sulechowa i Mielca.

Dla zawodników przygotowane zostały trzy próby terenowe do pokonania w niespełna 8 godzin. Pierwszą i najwyżej punktowaną było zdobycie 124 PKP-ów, czyli zaliczenie trudno dostępnych Punktów Kontroli Przejazdu. Bardzo często do ich odbicia na karcie drogowej, zaplombowanej w pojeździe, należało wciągnąć się na pionowe skały czy „przytulić” auto do pionowej skarpy, co było bardzo widowiskowe dla licznie zgromadzonych kibiców.

Drugą próbą, gdzie PKP-y były dodatkowo punktowane, był całkowicie wytaśmowany Odcinek Specjalny w całości nadzorowany przez sędziów. To na nim znalazły się najtrudniejsze do zdobycia pieczątki. Ostatnią próbą była nowość dla większości zawodników, czyli TRIAL. Precyzyjna jazda pomiędzy bramkami, składającymi się z ustawionych na skarpach słupków z numerami.

Każdy z zawodników otrzymał pamiątkową czapkę z haftem oraz spersonalizowaną naklejkę z własnym pojazdem, co jest niewątpliwie nowością na rajdach.
Dla uczestników przygotowane było miasteczko rajdowe, ze sceną, muzyką i strefą kateringową bez ograniczeń, przygotowaną dzięki wsparciu Centrum Kultury Gminy Nowa Ruda.

KLASA: SERIA
I Miejsce: 401
Marek Kałamarz, Wojciech Sikora
II Miejsce: 404

Krzysztof Dulewicz, Przemysław Bieszczad
III Miejsce: 213

Sławomir Maciąg, Anna Maciąg
KLASA: CHALLENGE
I Miejsce: 306

Rafał Osmolski, Kamil Majerczyk
II Miejsce: 307

Tomasz Grobelny, Wojciech Jarzembski
III Miejsce: 301

Arek Żak, Przemysław Broda
KLASA: HARD
I Miejsce: 217

Łukasz Żak, Karol Makuchowski
II Miejsce: 208

Marcin Wiertelak, Magdalena Rudnicka
III Miejsce: 202

Arkadiusz Mickiewicz, Zjednoczony Niania

III Runda Hard Off Road PL 2022

Zakończenie zmagań Hard Off Road PL na Torze Off Road w Dzikowcu miało miejsce podczas III Rundy w dniach 4-5 listopada 2022 r. Rajd dla samochodów terenowych składał się z dwóch etapów. W piątek, zaraz po odprawie odbył się etap nocny, a w sobotę dzienny. Oba trwały po 6 godzin.

Klasy najcięższe Hard+ i Hard podczas całego rajdu do pokonania miały 9 całkowicie wytaśmowanych Odcinków Specjalnych, przejeżdżanych na czas. Klasy CHL i Seria rywalizowały również na wytaśmowanych odcinkach specjalnych, ale dodatkowo na części z nich znajdowały się Punkty Kontroli Przejazdu, które należało podczas przejazdu zaliczyć. Trasy w tej klasie były zdecydowanie łatwiejsze i dużo dłuższe.

Trasy na Torze Off Road w Dzikowcu są jednymi z najtrudniejszych w Polsce, a dodatkowo, padający już przed samym startem deszcz, sprawił że stały się bardzo ekstremalne. W klasie CHL i Seria odcinek o długości niecałych 2 km, który po „suchym” można było przejechać w niecałe 15 minut, po odpadach deszczu zajmował często ponad godzinę. Natomiast w klasach ekstremalnych, gdzie zawodnicy mieli do pokonania niemal pionowe trawersy, długie zjazdy i podjazdy oraz skały, samo przejście trasy graniczyło z cudem. Najwięcej problemów mieli piloci zaczepiający liny od wyciągarek, aby pod te pionowe, niewyobrażalnie śliskie ściany wejść.

Bez wątpienia był to najtrudniejszy rajd, który zorganizowany został w przeciągu kilkunastu lat na Torze Off Road w Dzikowcu. Rajd na który przyjechały najlepsze załogi z całej Polski. W klasie Hard+ o najwyższe miejsca na podium rywalizowali fenomenalni zawodnicy Polskiej przeprawy: Musz Team z Podkarpacia, Jacek Czajkowski, znanym wszystkim Virusem, Juri Team Extreme, Radek Kacprzak EVO 6 z Tomaszowskiej Grupy Off Road, Cosmo ze Szczecinka, Black Tank z Białegostoku i Bartek Machynia z KSM Byczeń Rally Team.

W klasie Hard pierwsze miejsce obronił Marcin Wierterak prowadzący po dwóch rundach w klasyfikacji generalnej. Tuż za nim uplasowała się jedyna pani za kierownicą – Karina Kwiatkowska z Jeleniej Góry, a trzecie miejsce zajęła ekipa Zjednoczonych w Błocie. W klasie CHL pierwsze miejsce zajął Rafał Osmolski z Kamilem Majerczykiem, jedyna załoga w tej klasie z kompletem punktów. Tuż za nimi na podium stanęli: Arek Żak i Marcin Topór z Jugowa Strefa-4×4 i ekipa z Mielca 4×4 Krzysztof Czyrny, Bartosz Grzelak. W klasie Seria wygrał zajmujący również pierwsze miejsce w poprzedniej rundzie Mini Żuraw Rally Team Marek Kałamarz i Wojtek Sikora.

KLASA: SERIA
Miejsce I: 401

Marek Kałamarz, Wojciech Sikora
Miejsce II: 408

Paweł Chorzempa, Tomasz Nakonieczny
KLASA: CHALLENGE
Miejsce I: 306

Rafał Osmolski, Kamil Majerczyk
Miejsce II: 301

Arek Żak, Marcin Topór
Miejsce III: 302

Krzysiek Czyrny, Bartek Grzelak
KLASA: HARD
Miejsce I: 208
Marcin Wiertelak, Michał Paczkowski
Miejsce II: 215

Karina Kwiatkowska, Wawrzyniec Kwiatkowski
Miejsce III: 202

Arkadiusz Mickiewicz, Zjednoczony Niania
KLASA: HARD+
Miejsce I: 107

Jacek Musz, Maciej Musz
Miejsce II: 111

Jacek Czajkowski, Paweł Kruszewski
Miejsce III: 106

Adam Andrzejewski, Mariusz Brodacki

Klasyfikacja generalna Hard Off Road PL 2022

KLASA: SERIA
Miejsce I: 401

Marek Kałamarz, Wojciech Sikora
KLASA: CHALLENGE
Miejsce I: 306

Rafał Osmolski, Kamil Majerczyk
Miejsce II: 302

Krzysztof Czyrny, Bartosz Grzelak
Miejsce III: 305

Dariusz Pelczyk, Romualda Pelczyk
Miejsce III: 307

Tomasz Grobelny, Wojciech Jarzembski
KLASA: HARD
Miejsce I: 208

Marcin Wiertelak, Magdalena Rudnicka / Michał Paczkowski
Miejsce II: 202

Arkadiusz Mickiewicz, Zjednoczony Niania
Miejsce III: 212

Mariusz Szopa, Grzegorz Gowin / Krzysztof Kozłowski

HARD OFF ROAD – QUAD H5
Polska Liga ATV

Wyścig wymagający techniki jazdy, kondycji i żelaznych mięśni pod nazwą Hard Off Quad H5 odbył się 14 maja 2022 r. na Torze Off Road w Dzikowcu. Była to druga runda Polskiej Ligi ATV, organizowanej w najtrudniejszym, górzystym terenie na Podkarpaciu i Dolnym Śląsku z roczną klasyfikacją generalną.

Do zawodów zgłosiło się 80-ciu czołowych zawodników z całej Polski, reprezentujących takie kluby jak: Hunt The Wolf Racing Team, Podkarpacka Grupa Quadowa, Atv Wild Goats, ATV Team Iguana, Quad Team Pogórze, Bieszczadzka Banda, ATV Riders Kalisz, S-Quad Siedlce, SCYZORY TEAM, ATV Team Opole, QUAD TEAM TORUŃ czy Poligon Dębica.

Zawodnicy wystartowali w dwóch klasach o różnym stopniu trudności. Klasa Extreme była trudniejsza, ze stromymi zjazdami i podjazdami, skałami i liczyła ponad 4 km. Prawie 60-ciu zawodników wystartowało w nieco łatwiejszej klasie Adventure, o długości 5 km. Również na niej nie zabrakło bardzo technicznych zjazdów i podjazdów, delikatniejszych trawersów i mnóstwa kamieni oraz korzeni.

Trasy w obu klasach były całkowicie wytaśmowane, z mnóstwem zakrętów i ciasnych przejazdów tak aby był to rajd przeprawowy, a nie szybkościowy wyścig cross country. Trasa dodatkowo oznaczona została strzałkami kierunkowymi aby jeszcze łatwiej można się było na niej odnaleźć.

Wyścig składał się z dwóch etapów oddzielonych godzinną przerwą na ewentualne naprawy, odpoczynek i posiłek regeneracyjny. Pierwszy etap trwał 3 godziny, a drugi 2, co dało zawodnikom łącznie 5 godzin jazdy w górskim, technicznym terenie bez wody i błota. Zasady rywalizacji były bardzo proste. Wygrał zawodnik z największą ilością okrążeń, a w przypadku jednakowej ilości o zwycięstwie decydował krótszy czas jazdy.

Klasa: ADV
Miejsce I: 222 – Hubert Derkacz
Miejsce II: 233 – Rafał Wypyski
Miejsce III: 224 – Pawel Rutkowski
Klasa: EXT
Miejsce I: 101 – Piotr Witczak
Miejsce II: 109 – Adam Bielecki
Miejsce III: 104 – Łukasz Kowalski

HARD OFF ROAD – QUAD PKP
Polska Liga ATV

Druga impreza wyłącznie dla quadów odbyła się na Torze Off Road w Dzikowcu w dniach 12-13 sierpnia 2022 r.

W imprezie wystartowało 40 zawodników z całej Polski, walczących w dwóch klasach: Extreme i Adventure różniących się poziomem trudności.

Była to kolejna runda Polskiej Ligi ATV, organizowanej w najtrudniejszym, górzystym terenie na Podkarpaciu i Dolnym Śląsku z roczną klasyfikacją generalną.

Rajd składał się z dwóch etapów.

W piątek na zawodników czekały dwa odcinki Trialowe, całkowicie wytaśmowane, techniczne z mnóstwem zjazdów i podjazdów oraz trawersów.

Po zakończeniu etapu przygotowano dla wszystkich uczestników wydarzenia imprezę integracyjną prowadzaną przez DJ Johnsona, z ogniskiem i poczęstunkiem.

W sobotę o godzinie 10.00 odbył się wspólny, widowiskowy start wszystkich zawodników.

Na trasie czekało na nich ponad 120 Punktów Kontroli Przejazdu do zdobycia. Były to pieczątki zawieszone w trudno dostępnych miejscach, które należało odbić do karty drogowej, zaplombowanej do quada.

PKP-y były zawieszone na skałach, na które należało wciągnąć quada na wyciągarce, na stromych skarpach i trawersach.

Klasa: ADV
Miejsce I: Łukasz Łach
Miejsce II: Grzegorz Falkiewicz
Miejsce III: Dawid Janiak
Klasa: EXT
Miejsce I: Krzysztof Kocur
Miejsce II: Adam Bielecki
Miejsce III: Waldemar Bartkowiak

WYCZYN 4×4

Pierwszą imprezą rozpoczynającą sezon 2022 był Wyczyn 4×4, zorganizowany na Torze Off Road w Dzikowcu. Impreza odbyła się w dniu 15 stycznia 2022 r.

Na starcie stanęło 17 pojazdów, 15 samochodów terenowych i dwa pojazdy typu UTV. Zawodnicy do zdobycia mieli 88 Punktów Kontroli Przejazdu rozmieszczonych niemal na całym torze.

Wszystkie załogi startowały w jednej klasie: wyczyn. Jest to klasa w której mogą startować pojazdy dowolnie zmodyfikowane. Jedynym ograniczeniem jest całkowity zakaz używania wyciągarek elektrycznych, mechanicznych i hydraulicznych. Dozwolone są jedynie wyciągarki ręczne oraz wszelkiego rodzaju pasy, liny, trapy i ręczne podnośniki.

Rywalizacja rozpoczęła się wspólnym startem kilka minut po godzinie 10.00 i trwała 8 godzin. Wygrała załoga która zdobyła najwięcej PKP-ów.

Komplet PKP-ów zdobyły jedynie dwie załogi, a różnica czasu pomiędzy nimi wynosiła jedynie 3 minuty.

Dwie kolejne załogi zdobyły również taką samą ilość punktów: 84 i tu również o zajęciu trzeciego miejsca zadecydował krótszy czas jazdy.

Drugą rundą cyklu Wyczyn 4×4 były zorganizowane po raz pierwszy u nas zawody Hard Off TRIAL.

Odbyły się one w niedzielę, 24 kwietnia na Torze Off Road w Dzikowcu.

TRIAL to dyscyplina wymagająca od kierowcy i pilota nie tylko doskonałej techniki jazdy samochodem, ale również logicznego myślenia i precyzyjnego planowania trasy przejazdu przez wyznaczoną sekcję.

Każda sekcja składała się z pięciu bramek ponumerowanych cyframi od 1 do 5 i dwóch dodatkowych bramek oznaczonych tabliczkami Start i Meta.

Zawodnicy musieli przejechać samochodem pomiędzy wszystkimi bramkami, nie uszkadzając słupków bramki. Punkty karne naliczane były za nietrafienie przodem pojazdu w światło bramki, ominięcie bramki, dotknięcie i złamanie słupka bramki oraz za każde cofanie.

O najlepszym wyniku decydowała najmniejsza ilość punktów karnych.

Finał cyklu Wyczyn 4×4

Ostatnią imprezą zorganizowaną na Torze Off Road w Dzikowcu w 2022 roku był Wyczyn 4×4, który odbył się w sobotę 17 grudnia.

Na starcie zimowych zawodów w bardzo trudnych warunkach stanęło 12 załóg w samochodach terenowych.

Zawodnicy do zdobycia mieli 50 Punktów Kontroli Przejazdu rozmieszczonych niemal na całym torze, odcinek Trialowy oraz Odcinek Specjalny z dodatkowymi 5-cioma pieczątkami.

Jednocześnie była to trzecia i ostatnia runda cyklu Wyczyn 4×4, na zakończenie której zostały wręczone puchary w klasyfikacji generalnej dla trzech najlepszych załóg.

III Runda Wyczyn 4×4
Miejsce I: Tomasz „Grabek”, Jacek „Chomik”
Miejsce II: Dominik Konieczny, Kacper Konieczny
Miejsce III: Wojtek Banaszkiewicz, Patryk Banaszkiewicz
Klasyfikacja Generalna 2022
Miejsce I: Dominik Konieczny, Kacper Konieczny
Miejsce II: Grzegorz Szmidla, Bartek Brenk
Miejsce III: Tomasz „Grabek”, Jacek „Chomik”

Całość zmagań odbywała się na Torze Off Road w Dzikowcu prowadzonym przez nasze Stowarzyszenie, dzięki przychylności władz Gminy Nowa Ruda i ogromnym wsparciu Centrum Kultury Gminy Nowa Ruda. CKGNR – wspiera nas przy przygotowaniu materiałów promocyjnych, kateringu i oprawie wizualnej imprez. Pracownicy CKGNR pomagają nam w logistyce i transporcie sprzętu oraz dbają o to, aby nikt głodny od nas nie wyjechał.

Dyrektor CKGNR, Gabriela Buczek-Rogińska reprezentuje dodatkowo Gminę Nowa Ruda podczas odpraw i dekoracji zwycięzców.

Głównym sponsorem nagród w klasyfikacji generalnej Hard Off Road 2022 została dolnośląska firma HEWEA sp. z o.o. z centralą w Bykowie k. Wrocławia, działająca od 30 lat w branży samochodów użytkowych.

Jest wyłącznym importerem marki RUNVA, z szeroką gamą wyciągarek oraz akcesoriów Off Road.

Jest również właścicielem marki PRESKO.

Drugą wspierającą nas firmą jest powstała z pasji, doświadczenia i chęci dzielenia się wiedzą Szekla4x4 Off-road & Outdoor. To głównie sklep 4×4 z akcesoriami off road do samochodów terenowych, quadów i motocykli.

Wsparcie i nagrody podczas imprez dla quadów zapewnił nam sklep FORQUAD.PL. Dzięki posiadanym akcesoriom dostępnym na bazie rajdu udało się naprawić na miejscu kilka maszyn.

Dzięki wsparciu firm: Mini Żuraw Wrocław, Bricomarhe Nowa Ruda i MalujemyDrogi.pl zwodnicy na zakończenie sezonu otrzymali wiele akcesoriów samochodowych jako nagrody.

Extreme Media oneoffroadonefamily

Z całego cyklu powstało kilka filmów zarówno w krótkiej, promocyjnej wersji jak i jako długie reportaże będące pamiątką dla zawodników.

Całość zrealizował Łukasz Talaga z Extreme Media oneoffroadonefamily.

Nad prawidłowym przebiegiem zawodów czuwali sędziowie, a o bezpieczeństwo zawodników dbali ratownicy i strażacy:

  • Wol-Med Transport Medyczny Damian Wolanin,
  • OSP KSRG Nowa Ruda-Słupiec
  • OSP Dzikowiec Kłodzki – niezastąpiony również przy organizacji bazy rajdu.