Pierwszy Sezon
Hard Off Road PL
Hard Off Road PL
Po kilkunastu latach zbierania doświadczenia przy współorganizacji największych i najtrudniejszych cykli rajdów przeprawowych w Polsce postanowiliśmy wyjść naprzeciw zawodnikom szukającym typowo sportowych imprez, zorganizowanych na wysokim poziomie.
Tak powstał pomysł stworzenia cyklu Hard Off Road PL dla zawodników ścigających się samochodami terenowymi i przeprawowymi quadami.
Miejscem zmagań pierwszego cyklu Hard Off Road PL został dobrze znany w środowisku Off Roadowym, jeden z najtrudniejszych torów przeprawowych w Polsce. Na Torze Off Road w Dzikowcu nie ma wody i głębokiego błota. Są za to do wykorzystania dwa zbocza góry. Pierwsze, bardziej nasłonecznione i zdecydowanie łatwiejsze do przejechania. Drugie, do którego promienie słońca docierają zaledwie przez chwilę, z pionową ścianą, porośniętą wielkimi drzewami z niezliczoną ilością korzeni. Trudności dokładają liczne skały z ostrymi krawędziami i bardzo sypkie kamieniste trawersy. Jednym słowem kwintesencja technicznej jazdy.
W pierwszym roku zorganizowaliśmy trzy odrębne cykle. Pierwszym z nich były trzy rundy Hard Off Road dla samochodów terenowych, połączone klasyfikacją generalną. Drugim przedsięwzięciem było zorganizowanie dwóch edycji Polskiej Ligi ATV wyłącznie dla przeprawowych quadów. W międzyczasie zorganizowaliśmy również trzy rundy zmagań dla samochodów terenowych, rywalizujących bez używania wyciągarek mechanicznych, elektrycznych czy hydraulicznych, pod nazwą Wyczyn 4×4.
I Runda Hard Off Road PL 2022
Mocne rozpoczęcie sezonu, tak można jednym zdaniem opisać pierwszą imprezę, nowego na Polskiej scenie rajdów przeprawowych cyklu – Hard Off Road. Cykl rozpoczął Terenowy Wyścig Hard Off H5 Dzikowiec zorganizowany w dniu 12 marca 2022 r. Miejscem zmagań stał się dobrze znany zawodnikom Polskiej przeprawy Tor Off Road w Dzikowcu.
Hard Off H5 to pięciogodzinny wyścig w trudnym terenie, podzielony na dwa etapy. Pierwszy etap trwał 3 godziny, a po nim nastąpiła godzinna przerwa serwisowa. Po przerwie zawodnicy wystartowali do drugiego etapu trwającego 2 godziny, na którym trasa została odwrócona i zawodnicy jechali pod prąd.
Do startu stanęło prawie 30 załóg, które rywalizowały w trzech klasach. Klasa Hard + to pojazdy z dowolnymi modyfikacjami, posiadające wyciągarki mechaniczne i elektryczne. Obowiązkowo wyposażone w klatkę lub ramoklatkę. Klasa Hard to pojazdy z dowolnymi modyfikacjami, posiadające dwie wyciągarki elektryczne. Klasa Challenge to auta z seryjnym nadwoziem i jedną wyciągarką elektryczną. Dozwolone są zewnętrzne i wewnętrzne klatki bezpieczeństwa.
Dla zawodników przygotowane zostało miasteczko rajdowe, z miejscem na każdy pojazd, namiotem – sceną oraz częścią kateringową.
Trasa rajdu została przygotowana oddzielnie dla klas Hard/ Hard+ i Challenge.
Obie pętle liczyły po 4 kilometry technicznej przeprawy przez strome zjazdy i podjazdy, kamieniste odcinki, trawersy i dziury z błotem.
Nocne przymrozki i roztopy w dzień wprowadzały, poprzez rozmarzającą, śliską ziemię, dodatkowe utrudnienie na trasie.
O trudności trasy najlepiej świadczą wyniki. Najlepsze załogi przez 5 godzin jazdy zrobiły jedynie 7 okrążeń, czyli niecałe 30 kilometrów.
II Runda Hard Off Road 2022 PL
II Runda przeprawowego rajdu samochodów terenowych Hard Off Road 2022 odbyła się w dniu 17. września 2022 r. na Torze Off Road w Dzikowcu. Na starcie zawodów stanęło ponad 20 ekip z całej Polski, m.in. z: Jeleniej Góry, Wrocławia, Kalisza, Poznania, Odolanowa, Sulechowa i Mielca.
Dla zawodników przygotowane zostały trzy próby terenowe do pokonania w niespełna 8 godzin. Pierwszą i najwyżej punktowaną było zdobycie 124 PKP-ów, czyli zaliczenie trudno dostępnych Punktów Kontroli Przejazdu. Bardzo często do ich odbicia na karcie drogowej, zaplombowanej w pojeździe, należało wciągnąć się na pionowe skały czy „przytulić” auto do pionowej skarpy, co było bardzo widowiskowe dla licznie zgromadzonych kibiców.
Drugą próbą, gdzie PKP-y były dodatkowo punktowane, był całkowicie wytaśmowany Odcinek Specjalny w całości nadzorowany przez sędziów. To na nim znalazły się najtrudniejsze do zdobycia pieczątki. Ostatnią próbą była nowość dla większości zawodników, czyli TRIAL. Precyzyjna jazda pomiędzy bramkami, składającymi się z ustawionych na skarpach słupków z numerami.
Każdy z zawodników otrzymał pamiątkową czapkę z haftem oraz spersonalizowaną naklejkę z własnym pojazdem, co jest niewątpliwie nowością na rajdach.
Dla uczestników przygotowane było miasteczko rajdowe, ze sceną, muzyką i strefą kateringową bez ograniczeń, przygotowaną dzięki wsparciu Centrum Kultury Gminy Nowa Ruda.
III Runda Hard Off Road PL 2022
Zakończenie zmagań Hard Off Road PL na Torze Off Road w Dzikowcu miało miejsce podczas III Rundy w dniach 4-5 listopada 2022 r. Rajd dla samochodów terenowych składał się z dwóch etapów. W piątek, zaraz po odprawie odbył się etap nocny, a w sobotę dzienny. Oba trwały po 6 godzin.
Klasy najcięższe Hard+ i Hard podczas całego rajdu do pokonania miały 9 całkowicie wytaśmowanych Odcinków Specjalnych, przejeżdżanych na czas. Klasy CHL i Seria rywalizowały również na wytaśmowanych odcinkach specjalnych, ale dodatkowo na części z nich znajdowały się Punkty Kontroli Przejazdu, które należało podczas przejazdu zaliczyć. Trasy w tej klasie były zdecydowanie łatwiejsze i dużo dłuższe.
Trasy na Torze Off Road w Dzikowcu są jednymi z najtrudniejszych w Polsce, a dodatkowo, padający już przed samym startem deszcz, sprawił że stały się bardzo ekstremalne. W klasie CHL i Seria odcinek o długości niecałych 2 km, który po „suchym” można było przejechać w niecałe 15 minut, po odpadach deszczu zajmował często ponad godzinę. Natomiast w klasach ekstremalnych, gdzie zawodnicy mieli do pokonania niemal pionowe trawersy, długie zjazdy i podjazdy oraz skały, samo przejście trasy graniczyło z cudem. Najwięcej problemów mieli piloci zaczepiający liny od wyciągarek, aby pod te pionowe, niewyobrażalnie śliskie ściany wejść.
Bez wątpienia był to najtrudniejszy rajd, który zorganizowany został w przeciągu kilkunastu lat na Torze Off Road w Dzikowcu. Rajd na który przyjechały najlepsze załogi z całej Polski. W klasie Hard+ o najwyższe miejsca na podium rywalizowali fenomenalni zawodnicy Polskiej przeprawy: Musz Team z Podkarpacia, Jacek Czajkowski, znanym wszystkim Virusem, Juri Team Extreme, Radek Kacprzak EVO 6 z Tomaszowskiej Grupy Off Road, Cosmo ze Szczecinka, Black Tank z Białegostoku i Bartek Machynia z KSM Byczeń Rally Team.
W klasie Hard pierwsze miejsce obronił Marcin Wierterak prowadzący po dwóch rundach w klasyfikacji generalnej. Tuż za nim uplasowała się jedyna pani za kierownicą – Karina Kwiatkowska z Jeleniej Góry, a trzecie miejsce zajęła ekipa Zjednoczonych w Błocie. W klasie CHL pierwsze miejsce zajął Rafał Osmolski z Kamilem Majerczykiem, jedyna załoga w tej klasie z kompletem punktów. Tuż za nimi na podium stanęli: Arek Żak i Marcin Topór z Jugowa Strefa-4×4 i ekipa z Mielca 4×4 Krzysztof Czyrny, Bartosz Grzelak. W klasie Seria wygrał zajmujący również pierwsze miejsce w poprzedniej rundzie Mini Żuraw Rally Team Marek Kałamarz i Wojtek Sikora.
Klasyfikacja generalna Hard Off Road PL 2022
HARD OFF ROAD – QUAD H5
Polska Liga ATV
Wyścig wymagający techniki jazdy, kondycji i żelaznych mięśni pod nazwą Hard Off Quad H5 odbył się 14 maja 2022 r. na Torze Off Road w Dzikowcu. Była to druga runda Polskiej Ligi ATV, organizowanej w najtrudniejszym, górzystym terenie na Podkarpaciu i Dolnym Śląsku z roczną klasyfikacją generalną.
Do zawodów zgłosiło się 80-ciu czołowych zawodników z całej Polski, reprezentujących takie kluby jak: Hunt The Wolf Racing Team, Podkarpacka Grupa Quadowa, Atv Wild Goats, ATV Team Iguana, Quad Team Pogórze, Bieszczadzka Banda, ATV Riders Kalisz, S-Quad Siedlce, SCYZORY TEAM, ATV Team Opole, QUAD TEAM TORUŃ czy Poligon Dębica.
Zawodnicy wystartowali w dwóch klasach o różnym stopniu trudności. Klasa Extreme była trudniejsza, ze stromymi zjazdami i podjazdami, skałami i liczyła ponad 4 km. Prawie 60-ciu zawodników wystartowało w nieco łatwiejszej klasie Adventure, o długości 5 km. Również na niej nie zabrakło bardzo technicznych zjazdów i podjazdów, delikatniejszych trawersów i mnóstwa kamieni oraz korzeni.
Trasy w obu klasach były całkowicie wytaśmowane, z mnóstwem zakrętów i ciasnych przejazdów tak aby był to rajd przeprawowy, a nie szybkościowy wyścig cross country. Trasa dodatkowo oznaczona została strzałkami kierunkowymi aby jeszcze łatwiej można się było na niej odnaleźć.
Wyścig składał się z dwóch etapów oddzielonych godzinną przerwą na ewentualne naprawy, odpoczynek i posiłek regeneracyjny. Pierwszy etap trwał 3 godziny, a drugi 2, co dało zawodnikom łącznie 5 godzin jazdy w górskim, technicznym terenie bez wody i błota. Zasady rywalizacji były bardzo proste. Wygrał zawodnik z największą ilością okrążeń, a w przypadku jednakowej ilości o zwycięstwie decydował krótszy czas jazdy.
HARD OFF ROAD – QUAD PKP
Polska Liga ATV
Druga impreza wyłącznie dla quadów odbyła się na Torze Off Road w Dzikowcu w dniach 12-13 sierpnia 2022 r.
W imprezie wystartowało 40 zawodników z całej Polski, walczących w dwóch klasach: Extreme i Adventure różniących się poziomem trudności.
Była to kolejna runda Polskiej Ligi ATV, organizowanej w najtrudniejszym, górzystym terenie na Podkarpaciu i Dolnym Śląsku z roczną klasyfikacją generalną.
Rajd składał się z dwóch etapów.
W piątek na zawodników czekały dwa odcinki Trialowe, całkowicie wytaśmowane, techniczne z mnóstwem zjazdów i podjazdów oraz trawersów.
Po zakończeniu etapu przygotowano dla wszystkich uczestników wydarzenia imprezę integracyjną prowadzaną przez DJ Johnsona, z ogniskiem i poczęstunkiem.
W sobotę o godzinie 10.00 odbył się wspólny, widowiskowy start wszystkich zawodników.
Na trasie czekało na nich ponad 120 Punktów Kontroli Przejazdu do zdobycia. Były to pieczątki zawieszone w trudno dostępnych miejscach, które należało odbić do karty drogowej, zaplombowanej do quada.
PKP-y były zawieszone na skałach, na które należało wciągnąć quada na wyciągarce, na stromych skarpach i trawersach.
WYCZYN 4×4
Pierwszą imprezą rozpoczynającą sezon 2022 był Wyczyn 4×4, zorganizowany na Torze Off Road w Dzikowcu. Impreza odbyła się w dniu 15 stycznia 2022 r.
Na starcie stanęło 17 pojazdów, 15 samochodów terenowych i dwa pojazdy typu UTV. Zawodnicy do zdobycia mieli 88 Punktów Kontroli Przejazdu rozmieszczonych niemal na całym torze.
Wszystkie załogi startowały w jednej klasie: wyczyn. Jest to klasa w której mogą startować pojazdy dowolnie zmodyfikowane. Jedynym ograniczeniem jest całkowity zakaz używania wyciągarek elektrycznych, mechanicznych i hydraulicznych. Dozwolone są jedynie wyciągarki ręczne oraz wszelkiego rodzaju pasy, liny, trapy i ręczne podnośniki.
Rywalizacja rozpoczęła się wspólnym startem kilka minut po godzinie 10.00 i trwała 8 godzin. Wygrała załoga która zdobyła najwięcej PKP-ów.
Komplet PKP-ów zdobyły jedynie dwie załogi, a różnica czasu pomiędzy nimi wynosiła jedynie 3 minuty.
Dwie kolejne załogi zdobyły również taką samą ilość punktów: 84 i tu również o zajęciu trzeciego miejsca zadecydował krótszy czas jazdy.
Drugą rundą cyklu Wyczyn 4×4 były zorganizowane po raz pierwszy u nas zawody Hard Off TRIAL.
Odbyły się one w niedzielę, 24 kwietnia na Torze Off Road w Dzikowcu.
TRIAL to dyscyplina wymagająca od kierowcy i pilota nie tylko doskonałej techniki jazdy samochodem, ale również logicznego myślenia i precyzyjnego planowania trasy przejazdu przez wyznaczoną sekcję.
Każda sekcja składała się z pięciu bramek ponumerowanych cyframi od 1 do 5 i dwóch dodatkowych bramek oznaczonych tabliczkami Start i Meta.
Zawodnicy musieli przejechać samochodem pomiędzy wszystkimi bramkami, nie uszkadzając słupków bramki. Punkty karne naliczane były za nietrafienie przodem pojazdu w światło bramki, ominięcie bramki, dotknięcie i złamanie słupka bramki oraz za każde cofanie.
O najlepszym wyniku decydowała najmniejsza ilość punktów karnych.
Finał cyklu Wyczyn 4×4
Ostatnią imprezą zorganizowaną na Torze Off Road w Dzikowcu w 2022 roku był Wyczyn 4×4, który odbył się w sobotę 17 grudnia.
Na starcie zimowych zawodów w bardzo trudnych warunkach stanęło 12 załóg w samochodach terenowych.
Zawodnicy do zdobycia mieli 50 Punktów Kontroli Przejazdu rozmieszczonych niemal na całym torze, odcinek Trialowy oraz Odcinek Specjalny z dodatkowymi 5-cioma pieczątkami.
Jednocześnie była to trzecia i ostatnia runda cyklu Wyczyn 4×4, na zakończenie której zostały wręczone puchary w klasyfikacji generalnej dla trzech najlepszych załóg.
Całość zmagań odbywała się na Torze Off Road w Dzikowcu prowadzonym przez nasze Stowarzyszenie, dzięki przychylności władz Gminy Nowa Ruda i ogromnym wsparciu Centrum Kultury Gminy Nowa Ruda. CKGNR – wspiera nas przy przygotowaniu materiałów promocyjnych, kateringu i oprawie wizualnej imprez. Pracownicy CKGNR pomagają nam w logistyce i transporcie sprzętu oraz dbają o to, aby nikt głodny od nas nie wyjechał.
Dyrektor CKGNR, Gabriela Buczek-Rogińska reprezentuje dodatkowo Gminę Nowa Ruda podczas odpraw i dekoracji zwycięzców.
Głównym sponsorem nagród w klasyfikacji generalnej Hard Off Road 2022 została dolnośląska firma HEWEA sp. z o.o. z centralą w Bykowie k. Wrocławia, działająca od 30 lat w branży samochodów użytkowych.
Jest wyłącznym importerem marki RUNVA, z szeroką gamą wyciągarek oraz akcesoriów Off Road.
Jest również właścicielem marki PRESKO.
Drugą wspierającą nas firmą jest powstała z pasji, doświadczenia i chęci dzielenia się wiedzą Szekla4x4 Off-road & Outdoor. To głównie sklep 4×4 z akcesoriami off road do samochodów terenowych, quadów i motocykli.
Wsparcie i nagrody podczas imprez dla quadów zapewnił nam sklep FORQUAD.PL. Dzięki posiadanym akcesoriom dostępnym na bazie rajdu udało się naprawić na miejscu kilka maszyn.
Dzięki wsparciu firm: Mini Żuraw Wrocław, Bricomarhe Nowa Ruda i MalujemyDrogi.pl zwodnicy na zakończenie sezonu otrzymali wiele akcesoriów samochodowych jako nagrody.
Extreme Media oneoffroadonefamily
Z całego cyklu powstało kilka filmów zarówno w krótkiej, promocyjnej wersji jak i jako długie reportaże będące pamiątką dla zawodników.
Całość zrealizował Łukasz Talaga z Extreme Media oneoffroadonefamily.
Nad prawidłowym przebiegiem zawodów czuwali sędziowie, a o bezpieczeństwo zawodników dbali ratownicy i strażacy:
- Wol-Med Transport Medyczny Damian Wolanin,
- OSP KSRG Nowa Ruda-Słupiec
- OSP Dzikowiec Kłodzki – niezastąpiony również przy organizacji bazy rajdu.